dinsdag 26 juni 2012

Bliksembezoek aan Tokio

Voor een meeting van het Marketing Leaderships Team van Sony Mobile moest ik deze week voor 2.5 dag naar Tokio. Vanuit Singapore is dat een kleine 7 uur vliegen. Met de "nachtvlucht" van Singapore Airlines landde ik rond 8 uur in de ochtend op Narita airport. Omdat het vliegveld een behoorlijk stuk buiten de stad ligt is het aan te raden om de Limousine shuttle te pakken, die je voor 3.000 yen (ongeveer 30 euro) in 1.5 uur naar je hotel brengt.

Ik verbleef in het Grand Prince Hotel New Takanawa dat op ongeveer 10 minuten lopen van het Sony HQ ligt.

Voor het starten van de meeting had ik nog 2 uur om een klein beetje van de omgeving te verkennen. Onderstaande foto's stellen helaas niet zoveel voor maar geven wel een induk van dit stukje Tokio







Je kunt je voorstellen dat deze kids een hoop bekijks hadden op staat. Het viel mij op dat alle scholieren (jong en oud) er in keurige uniformen bij liepen.



Verschillende malen ben ik langs dit soort gokhallen gelopen en om het publiek binnen te lokken staan medewerkers met reclameborden te zwaaien en soort dansje te doen om de aandacht te trekken. 








Ochtendspits in het Takanawa station! Om bij het Sony HQ te komen moest ik vanaf het hotel door dit station lopen. Als een soort leger marcheerde honderden Japanners naar hun werk. Het enige dat je kon horen waren hun hakken op de tegels.





En dan voel je je ineens kleinduimpje in dit enorme entree van ons hoofdkantoor. Een dag vol meetings op de 20ste etage en een bezoek aan Sony Square (het Experience Centre van Sony) laat veel indrukken achter. Ik had niet kunnen denken toen ik als tiener mij eeste Walkman kocht ooit nog eens hier terecht te komen.


Een nieuwe dag en ook een nieuwe locatie. Voor de meeting van vandaag zitten we in de Sony University.



Xperia is in Japan natuurlijk HET merk smartphones. Dit submerk is hier zo groot dat diverse uitgevers zelfs een eigen Xperia magazine uitbrengen met allerlei details over het gebruik van de diverse modellen. 

En tot slot van deze 2.5 dag naar de telecom shops. Hieronder een aantal foto's van een van de telecom en consumenten electronica malls. Dit is nog eens retail!








Helaas moest ik de groep na een uur verlaten en op weg naar het vliegveld. Maar eerst met deze bijzondere taxichauffeur naar het hotel om mijn koffer op te halen en de Limousine shuttle te pakken.

Neeee ik ben niet in Parijs!


En als je dan op het vliegveld aankomt, staan twee bagage-medewerkers op de bus te wachten en maken een diepe buiging wanneer de bus tot stilstand komt. Daar kan je je in Nederland toch echt niets bij voorstellen.  
Eigenlijk een hele suffe foto van de lounge van Narita. Het voelde zo onwerkelijk om in zo'n miljoenen stad te zien en dat om 19.00 uur zo'n rust te ervaren. Was heel onwerkelijk. 


Ik had tijd genoeg en dan kijk je wat beter om je heen. Elke bank zijn eigen betaal automaat? Nee, als je voor je vertrek nog een reisverzekering wilt afsluiten kan je hier per verzekeringsmaatschappij nog even sne een polis krijgen. Pay as you go!

En dan loop je niets vermoedend naar het vliegtuig om te boarden. Ik kijk altijd wel even of het toestel er al staat en dan zie je dit. Damn vlieg ik zomaar met een Airbus A380 terug naar Singapore!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten