zaterdag 16 juni 2012

Chinatown - tempels - Chinatown Complex

Vandaag ben ik Chinatown gaan ontdekken. De afgelopen weken ben ik er natuurlijk wel eens met de taxi of bus doorheen gereden maar om een goede indruk te krijgen moet je er vanzelfsprekend te voet gaan. 


Van huis met de bus naar Chinatown kostte mij nog geen 10 minuten, maar dan! Ik ben vanaf de bushalte maar een bepaalde richting opgelopen en kwam als eerste bij dit "food court" terecht. Het ziet er misschien allemaal een beetje primitief uit, maar op een zaterdag rond lunchtijd is het best druk. Ik sla even over!


En dan loop je ineens tegen zoiets aan. De Sri Mariammam tempel. Gebouwd in 1827 en daarmee de oudste Hindu tempel van Singapore. Omdat ik nieuwsgierig was wat er zich achter die hoge uur afspeelde, heb ik mijn schoenen uitgedaan en ben naar binnen gegaan. En wat een mazel want tegen betaling van 3,00 SGD mocht ik ook nog foto's maken.








Bijzonder om ook een dienst bij te kunnen wonen, hoewel ik geen idee had van de rituelen waarbij de gelovigen steeds van de linkerkant van de tempel naar de rechterkant gingen. Mooi ook om te zien dat de gezinnen na de dienst met elkaar op de grond gaan zitten om een maaltijd te nuttigen. 



Er zijn een aantal staatjes met allerlei souvenirwinkels waar je echt van alles kunt kopen. Ook al hou je er niet echt van, het is toch leuk om doorheen te lopen en de winkeltjes binnen te gaan. (Al is het alleen maar om even de hitte te ontvluchten)



Het is eigenlijk het enige gebouw met een herkenbaar Chinees uiterlijk in Chinatown. Maar dat het om een Boeddha tempel ging had ik er zo op het eerste gezicht niet uitgehaald. (kan ook niet anders want het is de eerste keer dat ik een Boeddha tempel zag) Het is de Buddha Tooth Relic Temple die in 2007 is geopend. Ook hier was een dienst bezig toen ik binnenkwam.

Het ging om de Chanting of the "Great perfection of Wisdom Sutra" 234 -240. Ik vond het heel indrukwekkende om mee te maken. Waarom? Dat kan je denk het beste zelf ervaren adhv het onderstaande filmpje.









Kom je de tempel uit dan loop gelijk richting het Chinatown Complex. Een half open/gesloten winkelcentrum waar echt van alles wordt aangeboden. Hieronder een aantal foto's om je een indruk te geven.
Een verdieping met kleding (mode kan je het niet echt noemen), schoenen, bed- & badlinnen.
En natuurlijk een verdieping met etenswaren. (duidelijk bordje toch?)








Ja, en zo droog je de was!

Bij het verlaten van Chinatown keek ik nog een keer achterom en dan zie je pas goed hoe deze wijk tussen alle hoogbouw een heel bijzonder stukje Singapore is. 

1 opmerking: